Bine ai venit! | 欢迎访问网页

Expoziție itinerantă în China a Maestrului Român Corneliu Baba

07/12/2018

O poveste frumoasă numită “Maestrul picturii române în ulei Corneliu Baba, turneu expozițional în China” a fost spusă în 16 noiembrie, în orașul Hangzhou, provincia Zhejiang, la Centrul de Artă Quan Shanshi. Proiectul cultural de mare anvergură este organizat de Institutul Cultural Român de la Beijing, Fundația Centrul Cultural Art Society din România şi Centrul de Artă Quan Shanshi din Hangzhou. Eroul principal al poveștii este pictorul chinez Quan Shanshi, care a inițiat proiectul și care timp de 2 ani s-a dedicat pregătirilor acestuia. El s-a născut în anul 1930 în orașul Ningbo, provincia Zhejiang. În anul 1954, a fost trimis de guvernul chinez în Uniunea Sovietică pentru a studia pictura. Și-a încheiat studiile în anul 1960. Este profesor universitar la Academia de Artă din China și vicepreședinte al Asociației Artiştilor Plastici din China. Quan Shanshi este printre primii pictori chinezi care a studiat pictura în ulei.

“Anul acesta se împlinesc 100 de ani de la Marea Unire. Anul viitor va fi aniversarea a 70 de ani de la stabilirea relațiilor diplomatice China – România. De aceea, expoziția noastră are semnificații deosebite. Prietenia dintre China și România are o istorie îndelungată. În China au fost organizate expoziții cu lucrările lui Baba atât în anii 70′, cât și în anii 90′. De atunci, operele lui sunt cunoscute de publicul chinez. Această expoziție este însă diferită. Inițiativa mea are drept scop promovarea relațiilor dintre cele două popoare, pentru ca tinerii noștri să cunoască România. De la primele expoziții organizate au trecut 40 sau cel puțin 20 de ani. Copiii noștri care s-au născut în anii 80 – 90′ nu știu nimic despre Baba. Și îmi doresc ca ei să învețe și să transmită mai departe arta excelentă a marelui pictor roman. Picturile lui în ulei descriu mai mult oameni simpli, precum muncitori şi țărani, dar şi intelectuali. Baba a simpatizat oamenii obişnuiţi. Lucrările lui de la bătrânețe descriu chiar personaje anonime. În picturile lui putem observa panica oamenilor neajutorați după cutremur. Aceste lucrări ne ating inima.”

Fin cunoscător al picturii în ulei a lui Corneliu Baba, Quan Shanshi își dorește ca artiștii chinezi să învețe și asimileze din tehnica desăvârșită a maestrului român. El a selectat personal cele 60 de tablouri expuse la centrul de artă din Hangzhou din 17 muzee naționale de artă și galerii de artă din România, din prestigioase colecții de artă internaționale de stat și private. “Picturile în ulei din China de azi diferă de cele de acum 40 de ani. Astăzi, picturile în ulei se dezvoltă bine în China și foarte mulți tineri sunt preocupaţi de acestea. După reformă și deschidere, au intrat multe informații în țară. Dar care dintre acestea sunt bune, care ni se potrivesc? Din operele lui Baba ne putem inspira. Lucrările lui transmit limbajul convențional al picturii în ulei, dar, în același timp, el nu s-a oprit acolo. A combinat pictura convențională cu cultura și specificul națiunii, precum și cu modernismul. Stilul lui convențional combinat cu modernismul îl apreciez foarte mult. Operele lui Baba respectă regulile artei şi au un caracter nobil, pe care noi trebuie să le învățăm. Unii dintre noi, pictorii, dorim doar să povestim ceva printr-o pictură. Dar, din punctul meu de vedere, picturile trebuie să manifeste o idee, sentimente, să descrie sufletul și spiritul pictorului. De asemenea, trebuie să învățăm de la Baba ontologia picturii în ulei. El știa foarte bine limbajul picturii, știa importanța ontologiei picturii în ulei, îşi cunoştea propria valoare estetică. Tocmai din aceste puncte de vedere, tinerii noștri chinezi trebuie să învețe de la Baba, căci operele lui sunt foarte concise, sunt pline de sentimente. Tinerii noştri trebuie să învețe spiritul lui din opere și apoi să îşi creeze propriul lor stil.”

Lucrările lui Corneliu Baba au fost introduse în China în anul 1960, fascinând iubitorii de artă chinezi și chiar influențând o generație de pictori de aici. De aceea, organizatorii celui mai mare eveniment de pictură românească organizat vreodată în China speră ca acesta să ducă la o și mai bună dezvoltare a picturii chineze. Ioana Ciocan, preşedinte al Centrului Cultural Art Society din România:”Îmi pare foarte bine să vă văd pe toţi şi în primul rând vreau să adresez mulţumirile mele cele mai sincere profesorului Quan Shanshi, gazdei noastre, şi bineînţeles autorităţilor din oraş şi din provincie. De peste 10 ani, Fundaţia Art Society din România organizează expoziţii cu maeştrii artei româneşti. În decursul acestui deceniu, Art Society a organizat expoziţii şi în străinătate, dar vă spun cu mândrie că mă bucur foarte tare că aceasta este prima expoziţie organizată de Art Society în China. De când am ajuns am avut numeroase întâlniri, iar eu cred că această expoziţie este prima dintr-un lung lanţ pe care Art Society îl va organiza în Republica Populară Chineză. Anul 2019 este unul extrem de important pentru România şi pentru China, pentru că vom sărbători 70 de ani de relaţii diplomatice şi este un motiv perfect pentru a sărbători prin cultură. Art Society este, de asemenea, interesată nu doar să organizeze expoziţii de artă românească în China, dar şi să găzduiască expoziţii de artă chineză în România. Aşa că sunt sigură că aceasta nu este prima noastră întâlnire.”

Institutul Cultural Român a sprijinit grandiosul proiect pe tot parcursul derulării acestuia. Directorul ICR Beijing, Constantin Lupeanu:”Îi mulţumesc maestrului Quan pentru eforturile nemăsurate, pentru ingeniozitatea şi perseverenţa dovedite în a aduce la Hangzhou operele lui Baba. Fără maestrul Quan, exponatele acestea nu ar fi aici. Vă rog să-l aplaudaţi, pentru că, graţie lui, publicul larg se va bucura, timp de aproape un an, de operele unui artist român de geniu, iar studenţii şi profesorii de la arte plastice şi specialiştii chinezi vor putea studia arta lui Baba. Celebrăm astăzi un simbol al artei româneşti. Corneliu Baba, a cărui expoziţie o vernisăm aici, este unul dintre uriaşii pictori artişti români, europeni şi universali. Adesea au fost alăturate două nume de artişti români, creatori demiurgi – Brâncuşi şi Baba. Primul, un înţelept care a reliefat esenţa formelor şi al doilea, un temperament neliniştit, în căutarea esenţei vieţii. Amândoi au prelungit artistic arta populară, miturile şi legendele Olteniei. Dar despre arta pictorului Corneliu Baba să lăsăm specialiştii să vorbească. (…) Expoziţia cu cele 60 de tablouri semnate Corneliu Baba are pentru noi mai multe semnificaţii:1.Reprezintă plenar arta românească din toate timpurile şi din toate provinciile româneşti tradiţionale 2.Cinsteşte, prin conţinutul ei, Centenarul Marii Uniri a României 3.Marchează cei 70 de ani de la stabilirea relaţiilor diplomatice româno-chineze 4.Demonstrează măiestria tehnicii picturale moderne a României şi Europei 5.Este o mărturie a prieteniei tradiţionale româno-chineze. ICR Beijing înscrie prin acest eveniment o pagină de aur în istoria sa.”

Doina Păuleanu, director al Muzeului de Artă Constanţa şi curatorul expoziţiei a fost impresionată, în primul rând, de calitatea şi cantitatea publicului, apoi de importanţa dată acestui eveniment. “Eforturile au aparţinut, în primul rând, Fundaţiei Culturale Art Society şi Institutului Cultural Român care au reuşit să coordoneze această activitate de împrumut a lucrărilor din 17 muzee, de fapt cele mai importante muzee de artă din ţara noastră. De asemenea, au reuşit să mobilizeze colecţii din România şi din străinătate şi acest lucru este foarte important pentru că muzeele sunt destul de parcimonioase în a da lucrări şi vor să se asigure că atunci când lucrările pleacă din muzee sau din depozitele muzeale, ele sunt compatibile cu spaţiile în care sunt expuse şi cu condiţiile pe care trebuie să le ofere acestea. Sigur că toată lumea a fost convinsă că în China aceşti parametri vor fi împliniţi la cel mai înalt nivel, dar faptul că ele au fost văzute întâi, selectate, apoi luate, ambalate, asigurate, obţinute toate aprobările necesare care nu sunt puţine şi apoi trimise în condiţii excepţionale, pentru că am văzut că starea lor de conservare este perfectă, este un lucru extraordinar şi a fost făcut de specialişti şi a fost făcut cu multă dăruire, dar şi cu participare financiară substanţială. (…) A fost impresionant, în primul rând, prin calitatea şi cantitatea publicului, apoi prin importanţa care s-a dat acestui eveniment, pentru că iată el a polarizat cele mai înalte personaje politice, sociale, culturale ale zonei, de asemenea, foarte mulţi tineri şi am văzut parcurgând expoziţia că ea a întrunit unanimitate de aprecieri, pentru că oamenii erau bucuroşi să vadă o pictură de o calitate atât de înaltă făcută de unul dintre cei mai mari creatori ai artei contemporane despre care mulţi ştiau lucruri, dar care li s-au confirmat cu acest prilej.”

Ilustrația muzicală a poveștii spuse la Hangzhou a fost asigurată de renumitul naist român Nicolae Voiculeț, care a susținut recitalul intitulat „Muzica Unirii!” (…) “În primul rând sunt foarte emoţionat ca de fiecare dată când am acces cu scena, când am acest privilegiu de-a întâlni publicul şi mai ales un public atât de dornic cum este cel chinez. Sunt pentru prima dată, aici, la Hangzhou, alături de creaţiile marelui pictor Corneliu Baba, la invitaţia Institutului Cultural Român de la Beijing, celebrând 100 de ani de la Marea Unirea, dar şi relaţiile diplomatice între România şi China de 70 de ani.”

Deschiderea expoziţiei a fost onorată de numeroşi artişti plastici din China, critici de artă, profesori şi studenţi, de un public chinez numeros, dornic să învețe și să asimileze din tehnica desăvârșită a maestrului român.

“Îmi place Baba pentru că, din punctul meu de vedere, operele lui diferă de cele din alte țări europene. Operele lui conţin specificul românesc și stilul lui propriu, care a atins un nivel foarte ridicat. Picturile lui sunt în culori și semnificații profunde, care ne provoacă gândirea. Prin picturile lui Baba, noi am cunoscut România.”

“Cred că picturile lui Baba au un stil nobil și deschis. Personajele lui transmit tristețe.”

“Îmi plac foarte mult operele lui Corneliu Baba. Cred că picturile lui au o profunzime aparte și un stil expresionist, la fel ca picturile chinezești care reflectă sufletul autorului. Din punctul meu de vedere, Baba a pictat din adâncimea sufletului lui. Mulți autori au tehnica picturii, dar Baba a reușit să picteze din suflet. Când eram student la Academia de Artă din China, am cumpărat un album cu lucrările lui. Eu am învățat picturile tradiționale în tuș din China. Dar operele lui Baba mi-au lăsat impresii adânci. Îmi doresc să realizez picturi din care să reiasă sufletul meu, precum sunt creațiile lui Baba. Îmi plac și temele alese de el.”

“Îmi doresc să învăț cum să folosesc culorile, cum să realizez compoziții și alte tehnici ale picturii.”

“Am venit special de la Shanghai pentru această expoziție. Sunt absolvent al Academiei de Artă din China și am fost studentul profesorului Quan Shanshi. Generația noastră a fost influențată de maestrul Baba. Am învățat la liceul Academiei de Artă din China şi încă de atunci am început să-l cunosc pe Baba. Și pot spune că este unul dintre principalii pictori despre care noi am învățat în perioada studiilor. Operele lui Baba sunt excelente. Textura și dinamismul din picturile lui m-au impresionat foarte mult.”

Pictura lui Corneliu Baba va fi prezentată publicului chinez în perioada 16 noiembrie 2018 – 1 iulie 2019, de la Hangzhou urmând să ajungă la Nanchang, Ningbo, Shanghai și Anhui. (Nina F. Gherman, Traducere şi fotografii Li Xin)

Sursa: Radio China International

Last modified: 07/12/2018

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *