China a produs un tren de metrou din fibră de carbon, care este mult mai ușor și mult mai eficient din punct de vedere energetic decât trenurile convenționale, potrivit companiei CRRC Qingdao Sifang, dezvoltatorul trenului.
Trenul este numit CETROVO 1.0 și a fost prezentat în orașul Qingdao, provincia Shandong din estul Chinei. Șasiul și caroseria sunt confecționate din fibră de carbon, ceea ce reduce greutatea caroseriei și a cadrelor boghiurilor vagoanelor cu 25 și, respectiv 50%, făcând astfel întregul vehicul cu 11% mai ușor în comparație cu trenurile convenționale.
Partea cea mai impresionantă e că fibra de carbon a fost folosită atât la structura scheletică de bază a trenului, cât şi la panourile exterioare care îi conturează forma.
Fibra de carbon are o serie de caracteristici, fiind mai ușoară, mai rezistentă la uzură și coroziune. Rezistența este de cinci ori mai mare decât a oțelului, iar greutatea cu o un sfert mai puțin față de oțel, ceea ce îl face un material excelent pentru vehiculele feroviare.
Astfel, datorită fibrei de carbon, cadrul scheletic al trenului e cu 50% mai uşor decât unul convenţional, realizat din oţel. Caroseria exterioară e cu 25% în comparaţie cu cele convenţionale, realizate de cele mai multe ori din aluminiu sau oţel. Cu tot cu căptuşelile şi echipamentele de propulsie, întreg trenul de fibră de carbon e cu 11% mai uşor decât unul obişnuit.
Consumul operațional al fiecărui tren va fi redus cu 7%, a subliniat Liu Jinzhu, proiectantul-șef al trenului. Acest lucru se traduce printr-o reducere a emisiilor de dioxid de carbon cu aproximativ 130 de tone pe an, echivalentul plantării a aproximativ 6,7 hectare de pădure. Economiile în consumul de energie vor cuantifica reduceri anuale de emisii CO2 de 130 tone.
Beneficiile acestor reduceri de greutate sunt duble — un consum mai mic de energie pe de o parte şi o uzură redusă a şinelor de cale ferată şi roţilor de cealaltă parte. Partea cea mai impresionantă e că fibra de carbon a fost folosită atât la structura scheletică de bază a trenului, cât şi la panourile exterioare care îi conturează forma.
În plus, utilizarea materialelor din fibră de carbon consolidează rezistența caroseriei vehiculului, sporindu-i rezistența la impact și prelungind longevitatea structurală a acestuia. De asemenea, materialele din fibră de carbon îmbunătățesc adaptabilitatea trenului la diverse condiții de mediu și reduc costurile de întreținere.
Noul tren din fibră de carbon va opera pe linii de metro iniţial, poate atinge 140 km/h.
Trenul de metrou a finalizat testele statice la fabrică, și urmează să își înceapă operațiunile în Qingdao până la finele acestui an.
Last modified: 01/07/2024